niedziela, 21 lipca 2019

MOJE ULUBIONE DESERY TURECKIE ...cz.4 IRMIK HELVA...CHAŁWA GRYSIKOWA

Otoż kolejnmym moim ulubionym deserem w Turcji , przypominającym mi czasy z dzieciństwa podobnie jak Sutlaç( pudding ryżowy)  jest tzw. Chałwa Grysikowa, co z chałwą prawdziwą ma tylko nazwę wspólną a całą resztę jak najbardziej swoją.

Składniki chałwy to : kaszka manna czyli grysik ( w Turcji sprzedawany bez uprażenia) , mleko, masło , olej oraz cukier i najlepiej orzeszki piniowe.

Grysik uprzednio prazy sie na maśle , potem dodaje trochę oleju i orzeszki piniowe, zalewa mlekiem lub woda jak ktoś nie może mleka.
Gotuje się, aż grysik napęcznieje.


Serwuje się z gałką lodow śmietankowych tu slynne lody Kahraman Maraş ( lekko ciągnące się i na kozim mleku) .

Serwuje się na ciepło z gałką loda wewnatrz chałwy.

W słynnych miejscach turystycznych i mniej turystycznie uczęszczanych są punkty, które sprzedają taką chałwę i nazwa ich to HELVACI .

Możemy spotkać HELVACI od Pn po Pd i od Wsch na Zach.


https://youtu.be/opjTdc0WF3Q

Tu wideo obrazujące o czym piszę

Ja mam dobrą sąsiadkę 2 domy dalej ode mnie. Ma na imę Sibel, mówi, że kiedy tylko pomyśli o mnie przychodzi jej na myśl zrobić mi chałwę. Kiedyś ja byłam daleko a Ona do mnie dzwoni o 23.00 i mówi Nikuś chodź  do mnie zrobilam Ci Twoja ukochaną chałwę... ehh ze mną tak jest, że jako przewodnik co chwilę jestem gdzie indziej. Moje otoczenie mówi mi stale, że za mną nie nadążają ...a ja nie zawsze mogę być tam gdzie bym w tym momencie chciała.


Składniki do chałwy grysikowej:

2 szklanki grysiku ok 400 gr , 125 gram masła, 1/4 szklanki orzeszków piniowych, 1,5 szklanki cukru ( cukier wg wlasnego upodobania, może być trzcinowy) .3 szklanki mleka 2 łyżki stołowe proszku z pistacji.

Brak komentarzy: