poniedziałek, 22 czerwca 2020

WEHIKUŁEM CZASU " PODRÓŻE Z NIKĄ" ...PRIENE

ZABIORĘ WAS TAM...Priene to kolejne mało znane  przeciętnemu człowiekowi miasto antyczne terenów egejskich.




 Znajomi śledzący moje kroki dość często ze względu na mój wielki sentyment do podróży i do Priene jak i moje sukcesywne poza wycieczkowe wypady do tego miejsca nazwali mnie Królową Prienejską. Bardzo mnie to urzekło. Co jestem w Priene zasiadam w teatrze na moim tronie i oglądam przygotowane dla mnie przez lokalną ludność występy 😎😏
 Kościół - Bazylika z V w.n.e siedziba biskupa.
 Bardzo lubię to miejsce przy ruinach Świątyni Ateny.
 Ja mam 164 cm wzrostu a segment tej kolumny to średnio wys 150 .


System kanalizacyjny dobrze się tu zachował.



Wspaniałe miasto zbudowane w unikatowym stylu na planie hippodamicznym ( szachownica)  zwane przez świat archeologii Pompejami Azji Mniejszej. Jedno z mych Naj Naj miast świata anycznego.

 Nazwa ta nie ma nic wspólnego z wulkanem, raczej nawiązują w niej archeolodzy do statusu miasta antycznego wspaniale zachowanego w swej pierwotnej postaci czyli od  IVw. p.n.e po dziś dzień.

Jest to przykład wspaniałej architektury swego okresu. Miasto Priene należało do miast Ligii Jońskiej , zawiązanej przez antyczne miasta- państwa przeciw Persom. Priene miało w tych bitwach pokaźny udział...posiadali swoją flotę z którą do Ligii Jońskiej przystąpili.


..tu miał być plik filmowy ale muszę go ogarnąć.


Nie prosto jest znaleść Priene na mapie a tym bardziej  w rzeczywistości. Priene wraz ze swym skarbcem antycznych wspomnień ukrywa się sprytnie na wzgorzu góry Mycale w czeluściach zielenii drzew piniowych i sosen śródziemnomorskich. 9 km.od dawnego Soki a dziś Söke oraz 23 km od antycznego Miletu.

Magia tego miejsca i energia pozytywnych emocji jaka stamtąd bije sprawiają, że chcę tam wracać a kogo bym w to miejsce nie zabrała budzi się w nich to samo uczucie. Słów zachwytów tym miejsce nie ma końca. Podobno Priene było cichym rywalem Efezu. Efez się szczycił swą fizyczną wielkoscią natomiast Priene było Wielkie ze względu na swą powściągliwość w okazywaniu wielkości. Przez wieki mówiono o honorze i odwadze Prienejczyków.


I chociaż to jedyne Priene jakie się nam zachowało to jednak wiemy, że wcześniejsze Priene zlokalizowane było u podnóża góry Mycale w zatoce morza egejskiego i u ujscia Rzeki Meander ( Menderes) . Poprzednie Priene jest wieki wieki statsze od tego co istnieje, lecz archeolodzy nie zdecydowali się na wykopaliska i poszukiwania , gdyż obecne tereny są terenmi uprawnymi i należą do prywatnych włścicieli. Ludność przeniosła się na wzgórza by nie mieszkać na bagnach spowitych przez setki tys komarów. Z dala od potencalnych nosicieli malarii i innych przypadłości .


  • Kolejne miasto w wehikule czasu już tylko 23 km dalej.

Brak komentarzy: