czwartek, 28 maja 2020

WEHIKUŁEM CZASU " PODÓŻE z NIKĄ "...AIGAI ...tajemnicze miasto antyczne z kozą w godle.

Turcja to bardzo rozległy kraj a co za tym idzie z wieloma ciekawymi miejscami do zobaczenia. Jedne bardzo znane i licznie odwiedzane. Inne mniej znane i czasem o nich słyszycie ale tylko niektórzy z Was mają okazję je zobaczyć. Są też takie miejsca, o których prawie nikt nie słyszał i mało kto odwiedza.
Do takich należy właśnie Aigai.

Istnieje kilka takich miejsc tu w Turcji w których zatrzymał się czas, które jak tylko mogę odwiedzam chociażby raz w roku .Każde z tych miejsc odwiedzam o innej porze roku. Ze względu na ich uroki osobiste o tych porach.

Wtedy gdy nikogo badź prawie nikogo w nich nie znajdę. 
Zabiorę Was teraz do bajkowego antycznego miasta Aigai. Nie byłam tam z ani jedną moją grupą.Myślę, że czas to zmienić.

Okazyjnie prezentuję to miejsce tureckim znanjomym. Sami nie wiedzą co mają dookoła. Nie ma osoby co nie zachwyciłaby się tym miejscem.



              Na selfiku od lewej ;mój bardzo dobry znajomy Feramuz, były wojskowy , obecnie agent od nieruchomości , ja i moja Mama Wandzia :)


 Aigai leży na górze Yunt , wysoko na wzgórzach między Manisą a Aliaga. Jest to antyczne  miasto które wpierw miano za jedną z kolonii Greków Eolskich podobno wg. Podania Herodota ok 1100 roku p.n..e dopiero wykopaliska które rozpoczęto w 2004 roku potwierdziły inną prawdę. Minowicie , że Aigai datuje się na VIII wiek p.n.e .












W mieście odkryto : wejscie do teatru, budynek Senatu oraz wiele studni , łaźnie i co najważniejsze najlepiej zachowaną ścianę z okresu hellenistycznego czyli ok IV w.p.n.e .

Wykopano wiele wspaniałych rzeźb i głów rzeźb. Grobowce i rynek rybny, ruiny domów  .

W Aigai można się zatracić. Jest tam cicho, zielono i spokojnie. Czasem groźnie. Zwłaszcza jak się zamaskowanj studni nie zauważy. Porośnięte oliwnym gajem z porozrzucanimi omszonymi marmurowymi kamieniami z róznych budowli.
To wszystko tworzy tam mistyczną atmosferę . Nie raz zapierającą dech w piersiach.

Wykopaliska w Aigai prowadzne są od 2004 roku a od 2016 roku prowadzi je znany archeolog doktor doc. Yusuf Sezgin wykładowaca na Uniwersytecie w Manisie. Znany mi osobiście.
W 2019 roku Pan Yusuf dał konferencję zorganizowaną na Uniwersytecie Oksfordskim na temat Aigai. Ostatnio rozmawiałam z Panem Yusufem o tym, że jest słabe oznakowanie terenu. Obiecał mi, że będzie lepiej bo mają to w planie zrobić.  Najwyższy czas ! Po to by błądzący tam turysta wiedział na co patrzy jak nie ma z nim przewodnika a tym bardziej ważne by gdzieś się na skraj skały nie zapędził.

Jak to powiedział Heraklit z Efezu " Natura lubi się ukrywać" tak też w przypadku Aigai to natura ukryła obłędną historię i dobrze się nią zaopiekowała.


Brak komentarzy: