sobota, 15 stycznia 2022

NAZIM HIKMET RAN- 120 ROCZNICA URODZIN


 Nasz Polak i pól Turek Nazim Hikmet Ran...urodzony w Salonikach w 1902 roku...uznany i uwielbiany poeta turecki. Prawnuk Konstantego Borzęckiego .

Jego imienia są parki w Turcji i stawia sie mu pomniki zm.1963 roku i spoczywa w Moskwie. Polska ze względu na jego komunistyczne inklinacje odmówiła mu przyjęcia. Turcja przyjęła z otwartymi ramionami. Obchodzimy dziś 120 rocznicę jego urodzin.

👇 poniżej jeden z wierszy Nazim Hikmeta otrzymałam go dzięki uprzejmości mojej turystki Pani Malgorzaty G.🙏🧿

*********

Baju baj...


     Nad brzegiem jasnej wody platan i ja.  (ks. M.J. - jawor i kotka)


     W wodzie wierne odbicia: to platan, to ja.


     A woda rzuca blask


     na platan i na moją twarz...


         Nad brzegiem jasnej wody


     platan i ja, i kot.


     W wodzie wierne odbicia to platan, to ja, to kot.


     A woda rzuca blask na platan, na kota i na moją twarz.


     Nad brzegiem jasnej wody


     platan, ja, kot i słońce złote.


     W wodzie wierne odbicia: to platan, to ja, to kot a to - słońce złote.


     A woda rzuca blask na platan, kota, słońce i na moją twarz...


         Nad brzegiem jasnej wody platan, ja, kot. słońce i nasze życie.

(nasz los)


      Pierwszy odejdzie kot. Przepadnie jego odbicie.


     Potem odejdę ja. Przepadnie moje odbicie.


     Potem platan odejdzie. Przepadnie jego oblicze.


     Potem woda przepadnie, zostanie słońce,


     Wreszcie odejdzie i ono.


         Nad brzegiem jasnej wody platan, ja, kot, słońce i to nasze życie.


  Woda chłodna i czysta, platan - potężny,


 ja wiersze piszę, kot mruczy i drzemie, słońce     przygrzewa,


    żyjemy - chwalić Boga - żyjemy!


    A woda rzuca blask

 na platan, na kota, na słońce, na życie i na moją            twarz.

Tłumaczka Małgorzata

Łabęcka-Koeher






#yasadimdiyebilmenicin #Nikaprivateguide

Brak komentarzy: